3 mars 2011

Rawfood och 5000 Besökare


Idag har jag provat att göra rawfood-godis och jag som är en gottegris av inte denna världen ( när det gäller choklad choklad och choklad) tycker att dessa var väldans goda och de tog iallafall bort mitt sötsur efter två stycken vilket var meningen. Min jobbarkompis och jag tänker göra en rawfood-detox v 11, med start måndagen. Två dagar innan ska man äta veganmat och sedan pågår detoxen i 3 dagar och sedan 2 dagar vegan och sedan är den klar, det är inte så farligt tycker jag, en vecka av ens liv vad är det egentligen, och kommer det ngt gott ur det hela som mindre sockerbegär, mindre småätande och mindre omkrets så är det bara +.... För er som vill prova mina "bollar" så kommer receptet här och det är hämtat ur "Rawfood på svenska" av Erica Palmkrantz och Irmela Lilja.

Eventbollar:
3 dl valnötter ( jag tog en påse blandade nötter och russin)
1,5 dl russin ( jag tog torkade tranbär istället)
1 msk honung
1,5 msk carobpulver ( köpt på www.bodystore.se)
1 nypa salt
(ev kokos) ( tog inte jag, tog lite vatten dock ca 0,5 msk)
Dessutom tog jag i lite gojjibär...

Mixa allt till en smet och rulla bollar av det. Kyl och ät...
Som ni förstår har jag svårt för att följa ett recept :)

Carobpulver görs av fruktköttet som sitter runt kärnorna på johannesbrödträdet. När man öppnar burken luktar det lite skumt men i det här receptet får det en ton av choklad som dock är mycket nyttigare. Det innehåller bl.a. mindre fett än choklad.
 
Gojibär är ett " superbär", innehåller 18 olika aminosyror, massor av mineraler och
antioxidanter. Det odlas i Kina där man även har en festival för att fira "den röda diamanten" Personligen tycker jag inte de är så goda men i dessa bollarna blev de inte så framträdande och man får i sig alla nyttigheterna utan att märka det, bra va :).
 
5000 besökare är jag snart uppe i, helt otroligt och detta ska givetvis firas med ngn form av utlottning. Dock är jag inte helt klar över hur än men jag återkommer om detta!

Kram till er alla och hoppas mitt lilla rawfoodinlägg var intressant även om det avvek radikalt från tårtämnet....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar