9 feb. 2011

Marsmallowsrecept

Då kommer nu äntligen det utlovade marshmallowsreceptet.

2,5 msk  gelatinpulver
2,5 dl  vatten
3,75 dl  strösocker
2,5 dl  ljus sirap
0,25 tsk  salt
2 msk  vaniljsocker
karamellfärg, ev
sorosolja, till formen
2 dl  florsocker, att rulla bitarna i

Blanda hälften av vattnet med gelantinpulvret. Låt detta stå och svälla. Koka resten av vattnet, socker, sirap och salt till 120 grader. Häll detta över gelantinpulvret och vispa kallt med elvisp. Tillsätt vaniljpulvret och ev karamellfärg mot slutet. Häll upp smeten i oljad form och låt stå över natten. Dagen därpå delas marshmallowsen och "doppa" i florsocker.

Tips:
Andra gången jag gjorde detta ville jag få jordgubbssmak på dem så jag tog lite mindre vatten när jag kokte den och när smeten var 115 grader tillsatte jag 1 dl jordgubbssås (mixade jordgubbar) och kokte till 120 grader. Dessutom bytte jag ut 1 dl av vattnet som jag svällde gelantinet i mot 1 dl "jordgubbssås" så även där blev lite jordgubbssmak. När jag skulle doppa dem så var florsockret slut, då blandade jag lite potatismjöl med kanel och doppade dem i, resultatet blev lite jordgubbssmak med kaneldopp som inte var så söta.

1 kommentar: