1 nov. 2010

"Kanelbullar"

Kanelbullar a´la Jan Hedh på mitt sätt gör att man får kalla dem Vaniljbullar istället.

De här kanelbullarna blir såå saftiga och goda och tom när de varit frysta så blir de som nybakade i micron. Dock tar de en stund men väntan är väl värd!

Ingredienser:
700 g vetemjöl med hög proteinhalt (vetemjöl special t ex)
25 g socker
500 g mjölk
75 g jäst
-fördeg knåda 5-6 minuter, lägg i en oljad bunke, plasta och låt jära på varmt ställe ca 30 min-

1300 g fördeg
500 g vetemjöl special
175 g socker
20 g salt
20 g vanilj (kardemumma kan man också ha)
1 st ägg
250 g smör, rumstempererat
-arbeta ihop allt utom smöret 5-6 minuter, tillsätt smöret i små klickar och arbeta degen på lite snabbare hastighet i ca 10 min. Låt degen jäsa igen i ca 30 min i oljad bunke-

min fyllning bestod av:
apelsinzest av 2 st apelsiner (finrivet apelsinskal)
mandelmassa ca 500 g
ägg 2 st
vanilj
-blanda ihop. Kavla ut degen och bred på fyllningen, rulla ihop och dela till bullar, lägg i formar och låt jäsa 20-30 min. Baka av dem på 175-200 grader 10 till 12 minuter.-

1 kommentar: