12 dec. 2010

12 December

LUCIA imorgon och gissa vad jag ska bjuda på för recept, ja varför vara orginell, Lussekatter såklart så ni hinner baka tills imorgon men även ett recept på Saffransbullar om man inte gillar lussekatter. Lucia betyder ljusbärerskan eller den lysande och föddes i Syrakusa ca år 283. Vi firar inte Lucia till minne av henne dock utan i den julianska kalendern inträffade vintersolståndet den 13 december dvs årets mörkaste natt. Legenden säger dock att hon satte ljusen i håret för att kunna bära ner så mycket mat hon kunde till fångarna i fängelset. Nu kommer recepten.

Lussekatter: ca 35 st
150 g rumstempererat smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1,25 dl socker
1 ägg (eller 250 g kesella)
1 påse saffran
1,5 l vetemjöl

Rör ut jästen i ljummen mjölk, tillsätt smöret, sockret, ägget, saffranen och 1 l av mjölet. Smöret ska inte smältas utan låter man det vara rumstempererat och bara rör in det i degen får man saftigare lussekatter. Tillsätt resten av mjälet så degen blir smidig. Låt jäsa 30 min, baka ut den och låt jäsa 30 min till. Grädda i 225 grader i ca 8-10 min.

Tips: för att få ännu luftigare och saftiga bullar, sätt igång ugnen på den lägsta värmen och jäs dem andra gången där, men håll koll på dem så de inte blir överjästa!
Saffransbullar: ca 24 st
100 g rumstempererat smör
5 dl mjölk
1 dl socker
1 tsk salt
1 pkt saffran
50 g jäst
12-14 dl vetemjöl

Blanda jäst, ljummen mjölk o saffran. Rör i rumstempererat smör (av samma anledning som ovan) och återstående ingredienser, ta hellre för lite än för mycket mjöl. Jäs 30 min, kavla ut som en kanelbullesmet och lägg på fyllningen. Rulla ihop och dela, lägg i fina Kalasformar och jäs ytterligare 30 min. Baka av 250 grader 8-10 min.

Fyllning:
100 g smör
250 g mandelmassa
3 msk socker
1 msk sirap
russin
hackad mandel
apelsinskal rivet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar