17 dec. 2010

17 December

Fudge blir det idag och två sorter är det jag har att komma med. Lingon samt Vit Choklad och hasselnötter.

17 December redan, tiden går fort och snart är julbordet, en kallskänkas glansperiod, äntligen över... (får man säga så??) Tyvärr är julmaten inte så högprioriterad just nu men på julafton ska jag nog lyckas äta lite iallafall, har försökt hålla mig ifrån det "traditionella" och bara ätit annat (det som nu går) under den här perioden. Dock tycker jag ändå julbord är helt ok, man jobbar massor men det är "bara" 4 veckor och man blir lite av en robot som gör samma saker dag ut och dag in, det jobbigaste är första dagarna innan allt flyter, och sista dagarna  när man ska försöka beräkna hur mycket man ska göra så man itne står där sen i mellandagarna med massor av mat över. Men hur som helst, över till FUDGEN.



Fudge:
2 dl mjölk
0,5 dl grädde
3,5 dl socker
0,5 dl kakao
25 g smör
0,5 msk vaniljsocker
0,5 dl tinade lingon

Blanda mjölk, grädde, socker och kakao i en kastrull, gärna med tjock botten. Låt koka till 125 grader och rör i smör och vaniljsocker, rör i ca 1 min så det inte skär sig, rör därefter i lingonen och häll upp i bakplåtspapperklädd form, låt stelna lite och dela därefter i bitar, låt stå svalt tills de ska serveras.

Vit choklad och hasselnöts fudge:
1 dl vispgrädde
3 dl socker
100 g smör
1 msk honung
75 g vit chokad
0,5 dl rostade hackade hasselnötter

Gör som ovan men blanda i chokladen och hasselnötterna när smeten svalnat något.

Det som blir över kan man ju alltid smula över glassen!


1 kommentar: